Tips om je leerlingen beter te helpen

Tijdens het lesgeven wil je dat je leerlingen de stof goed begrijpen. Je doet dit door middel van uitleg geven, opdrachten maken en natuurlijk door vragen te beantwoorden. Het is belangrijk dat zij het goed begrijpen, anders zullen ze de toetsen niet goed maken. Maar op welke andere manieren kan je jouw studenten nog meer helpen? Het is geen geheim dat door de coronacrisis onderwijsachterstanden zijn ontstaan die zo snel mogelijk opgelost moeten worden. Lees hieronder de tips!

Individuele gesprekken

Een mentor voert al gesprekken met leerlingen eens in de zoveel tijd om voortgang te bespreken, problemen te identificeren en op te lossen en om gewoon even vertrouwelijk te praten. Dit kan jij als docent ook doen, ongeacht of je de mentor bent van de leerlingen. Soms voelt een leerling zich bij jou meer op z’n gemak en kan zo zijn zorgen uiten over het vak dat jij geeft. Zo weet je wat er per student speelt en kan je hier op inspelen. Ook kun je wat gerichter hulp bieden en uitleg geven. Dit vereist wel maatwerk, maar zal zijn vruchten wel snel afwerpen.

Stof behandelen

Er is landelijk afgesproken wat er behandeld moet worden per vak en wat er uiteindelijk getoetst wordt op het eindexamen. Je kunt hier dus niet heel erg van afwijken. Wel kun je je lessen zo voorbereiden dat alleen het allerbelangrijkste wordt besproken en dat hier extra aandacht aan wordt besteed. Zo weet je dat ze alsnog alle informatie hebben en de stof beheersen.

Hulp vanuit de overheid

Dat het onderwijs veel hulp nodig heeft, is wel duidelijk. Leerlingen hebben bijna een jaar thuis gezeten en geen of weinig fysiek onderwijs gehad. Dit heeft een negatief effect gehad op de onderwijskwaliteit en heeft er toe geleid dat onderwijsachterstanden zijn ontstaan. De overheid biedt financiƫle hulp om deze achterstanden weg te werken. Iedere school kan zelf bepalen hoe zij dit inzetten om zo de onderwijsachterstanden weg te werken. Bezoek deze website voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *