Narrowcasting: een steeds wijder verbreid verschijnsel

  • door
Narrowcasting

Als je nog nooit van de term narrowcasting hebt gehoord, dan komt bovenstaande titel misschien wat vreemd op je over. Maar het is toch echt zo, en ook jij hebt hoogstwaarschijnlijk allang kennisgemaakt met het fenomeen narrowcasting. Bedrijven en instellingen gebruiken dit als communicatiemethode. Via digitale schermen wordt informatie gedeeld met het publiek. Meestal is dit een klein publiek dat bestaat uit mensen die wel degelijk iets met deze informatie kunnen. Bekend zijn natuurlijk de schermen die je ziet hangen in wachtkamers in ziekenhuizen en gemeentehuizen; een perfect voorbeeld van narrowcasting. Maar ook in het onderwijs biedt narrowcasting mogelijkheden.

Waarom narrowcasting in het onderwijs?

Narrowcasting

Grote universiteiten en MBO- en HBO-instellingen zijn bijna maatschappijen op zich, zo veel mensen lopen er rond. Om dit allemaal in goede banen te leiden is geen kleinigheid. Het inzetten van digitale schermen op strategische plekken kan daarom leiden tot een betere informatievoorziening en doorstroming. Maar ook op middelbare scholen heeft narrowcasting z’n nut. Daar worden roosters en roosterwijzigingen vaak op een bord geschreven of op geprinte papieren kenbaar gemaakt. Dit brengt enkele welbekende risico’s met zich mee. Wie een digitaal scherm heb je deze risico’s niet. Er kan dan geen misverstand bestaan over de juistheid en timing van informatie.