Het verschil tussen onpage en offpage SEO

  • door

Je kunt een zoekmachine optimalisatiestrategie onderverdelen in twee verschillende categorieën. We hebben het dan over on page en off page SEO. Beiden zijn belangrijk voor succes, maar toch zijn ze compleet verschillend van elkaar. We leggen je in deze blog uit hoe dat nou precies zit.

On page

Bij on page wordt er gekeken naar je website zelf en de pagina’s daarop. Hoe goed passen die bij de zoekopdrachten van bezoekers? Laadt de website snel genoeg en is deze prettig in het gebruik? Google onderzoekt, of crawlt, regelmatig jouw site en kent daar dan bepaalde waarden aan toe met betrekking tot specifieke zoekopdrachten en voorkeuren van bezoekers. Er wordt dus echt gekeken naar je website zelf.

Off page

Bij off page SEO kijkt Google naar de autoriteit van jouw website. Dit vinden veel mensen vaak een verwarrend onderwerp, maar eigenlijk is het vrij eenvoudig. Google geeft populaire websites eerder weer dan minder populaire websites, en die populariteit wordt mede gevormd door andere websites die naar jouw website toe linken. De populariteit in kwestie heet in het geval van SEO dus autoriteit, en draait om het opbouwen van een netwerk aan websites die naar jou linken zodat je beter wordt gewaardeerd door Google.

Het verschil

Het grote verschil tussen onpage offpage SEO zit dus in het feit at on page SEO, zoals de naam al doet vermoeden, volledig gaat om wat er op jouw website zelf gebeurd, terwijl het bij off page SEO juist gaat om de dingen die niet op jouw website gebeuren maar wel invloed hebben op jouw website. Door deze samen goed te combineren in een uitgebreide, geïntegreerde SEO strategie, wordt jouw website goed weergegeven in de zoekresultaten van Google, wat kan leiden tot meer bezoekers en dus ook meer conversies!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *